Suiker

We gebruiken in onze keuken twee soorten suiker.

1: Oersuiker
2: Bietsuiker

Oersuiker (sucanat in het Engels, voor sugar cane natural) is ongeraffineerd gedroogd rietsuikersap waar de molasse/mineralen niet uit zijn gefilterd. Het is er vooral geschikt om mee te bakken, want het zorgt voor een diepere smaak in de meeste taarten, cakes en koekjes. Je kan uiteraard ook ruwe rietsuiker of bruine suiker gebruiken, maar dat is in verhouding met oersuiker zoeter en heeft minder smaak.

Bietsuiker is geschikt voor alles van kombucha tot karamel tot gebak dat zoet moet zijn zonder bijsmaak. Veel witte kristalsuiker in Nederland is bietsuiker, maar ik zeg het er expliciet bij omdat niet-biologische witte rietsuiker gefilterd wordt met verkoolde dierenbotten en daarom niet vegan is. Bietsuiker is altijd vegan. Qua smaak is alle witte kristalsuiker gewoon zoet zonder al te veel bijsmaak. Ze hebben alletwee zo hun gruwelijke koloniale geschiedenis en hedendaagse issues met landbouw, mensenrechten en bodemkwaliteit, maar bietsuiker is minder tropisch, altijd vegan en het makkelijkst te vinden in Nederland.

Soms zal je zien dat een recept om alletwee de suikers tegelijk vraagt. Dat komt omdat ze iets anders doen voor de structuur van het baksel, niet alleen met de smaak. Soms speelt kleur ook een rol. Een lemon curd met oersuiker is vies vanwege de aanwezige smaak van molasse die vecht met de citroen en vanwege de ongeïnspireerde kleur. Dan is de relatieve smakeloosheid en kleurloosheid van bietsuiker een absolute pre.

Verder: suiker is natuurlijk gewoon niet zo goed voor je. Alle mogelijke alternatieven en natuurlijk zoete drankjes zijn dat ook niet, van sinaasappelsap tot raw brownies op dadelbasis. Behalve dat we af moeten van de Calvinistische schuldgevoelens over genieten van lekker eten en de zieke dieetcultuur die er uit voortvloeit, is het bovendien zo dat thuis bakken niet de grootste boosdoener is. Toegevoegde suikers in alles van brood tot pastasaus, samen met de alomtegenwoordigheid van frisdrank en koekjes uit een pak, is de reden dat onze suikerconsumptie de laatste eeuw zo astronomisch is gestegen. Dus minder supermarkt en meer zelf bakken is een uitkomst. Dat is lekkerder en dan is het een gelegenheid. En een gelegenheid bijzonder maken met iets speciaals, de belangrijke dingen in het leven vieren en feestelijk maken met eten, dat is óók een essentieel onderdeel van gezondheid in de bredere zin van het woord.

Mocht je nu denken dat stevia en andere suikervrije suikervervangers beter zijn: iets zoets proeven maar geen suiker binnenkrijgen fuckt met de verwachtingen van je lichaam en verstoort daardoor je hormoonbalans. Dan kan je beter gewoon suiker eten, als er geen medische reden is om het te vermijden.